Frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får kring fiber till exempel vem som ansvarar för vad, material, om våra tjänster med mera.
Fiber till hemmet
När får jag min fastighet installerad med fiber?
Vi utför alla installationer under tjälfri säsong (ungefär från mitten av april fram till mitten av november). Från att du gjort din beställning tar det cirka 10-14 veckor fram till att din fastighet blir installerad med fiber. Ingår din fiberanslutning i ett större projekt är leveranstiden omkring 2-5 månader från beställning till installation.
Ansvar och vem gör vad i leverensen
Du ansvarar för:
- Anvisning av plats för fiberboxen. Sandnet placerar fiberboxen enligt dina önskemål
- Grävning och nedläggning av tomrör och markeringsband på egen tomt
- Återfyllning efter grävning på egen tomt
- Dragning längre än 1,5 meter inomhus från din anslutningspunkt
- Anslutning av din utrustning till fiberboxen så som TV, telefon, dator och router
- Det är fördelaktigt om det finns ett eluttag i närheten av fiberboxen då strömkabeln är 1,5 meter lång.
Tänk på följande:
- Fiberboxen behöver placeras nära ett eluttag, max 1,5 meter bort
- Fiberboxen måste placeras i ett torrt och uppvärmt utrymme
- Det fria utrymmet kring boxen bör vara minst 30 cm från golv eller tak och minst 30 cm från närmsta hörn för att underlätta i- och urkoppling av din utrustning
- Fiberboxen monteras alltid vågrätt
Sandnet ansvarar för:
- Att tillhandahålla informationsmaterial
- Grävning utanför din fastighetsgräns
- Leverans av grävmaterial och utsättning av grävpinne för markering av avlämningspunkt
- Installationen av fiber
Vilket material ingår i min beställning?
- Informationsmaterial
- Skylt (gäller vid särskilda erbjudanden)
- Markeringsband och tomrör vid grävning
- Kabelskydd, 1,5 meter
- Fiberbox + strömadapter
- F-kontaktadapter och dämpare
Jag har fjärrvärme, vad innebär det?
Är du fjärrvärmekund hos Sandviken Energi finns det en god chans att du redan har tomrör för fiber nedlagt i marken och inte behöver gräva. Tomröret brukar då sticka upp i fjärrvärmeskåpet alternativt ligga intill husgrund och i sällsynta fall gå in med fjärrvärmen i källaren.
Gruppavtal
Vart placerar ni fiberboxen eller datauttaget?
När vi gör ett platsbesök tittar vi på lämplig plats att montera fiberboxen eller datauttaget i lägenheterna.
Fiberboxen monteras ofta i vardagsrummet nära tv:n medan datauttaget ofta placeras i hallen. Tillsammans
hittar vi den lösning som passar er fastighet bäst.
Vem gräver och återställer marken?
Om man som fastighetsägare eller förening har möjlighet att utföra grävningen i egen regi kan det vara ett bra sätt att hålla nere kostnaderna. Om inte den möjligheten finns så tar vi med det i beräkningen när vi lämnar offert. Om vi skulle behöva gräva i gatan eller gräsytan ser vi alltid till att återställa marken efter oss.
Vad krävs för att kunna teckna gruppavtal för Sandnet bredband?
För att föreningar/fastighetsägare ska kunna teckna gruppavtal på tjänster behöver anslutningen omfatta minst 10 lägenheter. Det är då föreningen/fastighetsägaren som blir motpart för fakturan för tjänsterna, den enskilde medlemmen/hyresgästen får ingen egen räkning.
Vad är fördelarna med ett gruppavtal?
Ett gruppavtal innebär att föreningen/fastighetsägaren binder sig till tjänsten och det avtalade priset under
avtalad tid. Det gruppavtalade priset är lägre per tjänst än det individuella priset vilket gör att de boende kan
komma ner i kostnad om gruppavtal tecknas.
Vilka tjänster kan föreningen/ fastighetsägare teckna gruppavtal på?
Gruppavtal kan tecknas för Sandnet bredband 10 Mbit/s eller 100 Mbit/s. Fyll i intresseanmälan på sidan för Gruppavtal om du vill veta mer.
Hur gör jag som boende som önskar högre hastighet på bredbandet inte ingår i föreningens-/fastighetsägarens avtal?
Varje förening/fastighetsägare som tecknar gruppavtal på tjänster får en egen sida på sandnet.se där du som boende, genom att fylla i ett webbformulär, gör din individuella beställning. Om du som boende uppgraderar till en dyrare tjänst betalar du mellanskillnaden för den gruppavtalade tjänsten och den individuellt uppgraderade tjänsten.
Hur gör jag som boende som önskar beställa Sandnet bredband som inte finns med i avtalet för föreningen/fastighetsägaren?
Tjänsterna beställs genom att du som boende fyller i ett beställningsformulär på sandnet.se. Genom att teckna
individuella avtal utan ett gruppavtal i grunden betalar du som boende ordinarie pris för tjänsterna.
Hur gör jag för att beställa Ip-telefoni?
För att kunna ha Ip-telefoni behövs en bredbandstjänst, en telefonidosa från Ip-telefonileverantören samt en vanlig
telefon. Vilka tjänsteleverantörer som finns på marknaden hittas exempelvis genom att googla eller söka på Pricerunners webbplats. Kontakta tjänsteleverantören vid frågor eller för att komma igång med Ip-telefonin.
Fiberboxen
Hur kopplar jag min tv till fiberboxen?
Kopplingsschema hittar du på sidan Kopplingschema - fiberbox
Ska du koppla din TV till fiberboxen är det viktigt att veta vad för åtgärder du kan behöva göra, till exempel komplettera med omkopplingar i TV-nätet. Se över din nuvarande TV-lösning – har du parabol, antenn eller en annan lösning? Kontakta en auktoriserad firma om du behöver hjälp med just ditt TV-nät.
Kan jag placera fiberboxen i källaren?
Ja, du kan placera fiberboxen i källaren. Tänk på att fiberboxen måste placeras i ett torrt och uppvärmt utrymme. Fiberboxen klarar av 0 grader när den är i drift och -20 grader när el inte är inkopplat. Du ansvarar själv för dragningar inomhus längre än 1,5 meter och att arbetet utförs enligt branschstandard. Som standard placeras fiberboxen på insida yttervägg och på markplan för att undvika längre kabeldragningar inomhus.
Får jag flytta fiberboxen själv?
Nej, vi ansvarar för att flytta på din fiberbox för att undvika att fibern skadas. Vid renovering och önskemål om att ta loss och/eller flytta fiberboxen måste Sandnet först kontaktas för kostnadsförslag.
Vem ansvarar för fiberboxen?
Sandnet ansvarar för din fiberbox och ser till att byta ut den vid behov. Vi byter ut din fiberbox gratis om den är gammal eller fått en skada av yttre karaktär exempelvis efter åsknedslag eller brand. Om du har orsakat en skada på fiberboxen står du för kostnaden för lagning eller utbyte.
Vilka tjänster kan jag få via fiberboxen?
Idag kan du få bredband från Sandnet med hastigheter upp till 1000Mbit/s. Du har även möjlighet att beställa TV från Sappa och IP-telefoni.
Vad är en fiberbox och hur funkar den?
Fiberboxen är en dosa som placeras på insidan av din yttervägg. Den omvandlar ljussignalen i fibern till elektriska signaler som din dator, telefon och TV använder för att ta emot information.
Betalning och faktura
Varför har jag fått en faktura av Sandviken Energi för mitt bredband?
Sandnet är ett varumärke inom Sandviken Energi koncernen, därför kommer din faktura för ditt bredband från Sandviken Energi.
Vad händer med min betalning vid en flytt?
Har du installerat fiber i din fastighet och ska flytta därifrån är du skyldig att betala den återstående anslutningsavgiften då avtalet är bundet till dig som kund. Du kan fortsätta betala månadsvis alternativt kontakta vår kundservice för att få en slutfaktura på resterande månader. Tänk på att säga upp dina tjänster innan du flyttar.
När och hur betalar jag för min anslutning till fiber?
Du börjar betala anslutningsavgiften efter att fibern är installerad hos dig. Du kan välja att betala en engångsavgift på hela anslutningsavgiften eller att betala en startavgift och månadsavgift, om inget annat avtalats. Betalar du månadsavgift och vill göra en slutbetalning kontaktar du vår kundservice.
Prisändring juni 2020 och ny tjänst
Varför skapar ni en ny hastighet 500/500?
Tills nu har vi haft 100 Mbit/s, 250 Mbit/s och 1000 Mbit/s som våra snabbaste hastigheter. Vi har skapat en ny nivå mellan 250 och 1000 för att möta kundens krav på snabbare hastigheter och erbjuder fler alternativ. På så sätt får du rätt hastighet för dina behov, till rätt pris.
Du kan beställa den nya 500/500 hastigheten redan nu, men den aktiveras först 1 juni 2020.
Om jag ändrar min hastighet nu, när betalar jag det nya priset?
Från och med datumet du vill att den nya hastigheten ska gälla, samt utifrån när de nya priserna börja gäller.
När höjdes priserna sist?
Vi har haft samma prismodell i 8 år, utan att vi justerat priserna för de kostnadshöjningar som vi har haft och efter de förändringar som skett på marknaden.
Varför ändrar ni priserna på befintliga tjänster?
Vi vill vara en modern och bra leverantör, som lever upp till våra kunders ökade förväntningar på högre hastigheter och stabila uppkopplingar. Vi försöker anpassa utbudet efter våra kunders behov av högre hastigheter, samtidigt som vi behöver anpassa vår prismodell efter marknaden.
Varför höjs priset för de lägre hastigheterna?
De flesta behöver internettjänster som är snabbare och då behöver vi kunna erbjuda högre överföringshastigheter. Marknaden och efterfrågan har ändrats sedan dessa tjänster skapades, samtidigt behöver vi täcka våra kostnader för våra tjänster och fibernät.
Varför sänks priset för de högre hastigheterna?
Allt fler streamar filmtjänster, spelar online spel, laddar upp tunga filer och vill kunna surfa snabbt och obehindrat. Människors nya användarmönster av internet innebär förväntningar på högre hastigheter och stabila uppkopplingar. Vi vill göra de högre hastigheterna tillgängliga för fler, så därför sänker vi priset på dessa.
Beställa eller ändra tjänst
Jag använder inte internet så ofta, hur ska jag tänka?
10 Mbit/s är för dig som använder internet då och då och vill mest betala räkningar räcker det med 10Mbit/s. Vill du även titta på tv samt vara flera uppkopplade samtidigt är det bra att väja en högre hastighet, till exempel 30 Mbit/s.
ADSL
Varför kan jag inte teckna ett nytt ADSL-abonnemang längre?
Just nu är Telia i en process där man avvecklar kopparnätet och man har påbörjat ett arbete att stänga ned telestationer över hela landet till förmån för bredband via fiber. Vi kan inte fortsätta investera i en teknik som kommer att läggas ned, därför har vi valt att satsa på att bygga ut fibernätet.
Vi har svårt att garantera en driftsäker uppkoppling då ADSL är en teknik som är på väg bort. Det är inte kostnadseffektivt att förnya utrustningen.
Kommer mitt ADSL-abonnemang avslutas nu?
Nej, ditt abonnemang kommer inte avslutas och du har fortfarande möjlighet att ändra din tjänst fram tills din telestation stängs ned. Vi kommer att meddela dig i god tid innan din telestation stängs ned.
Telia stänger min station innan jag får fiber installerat, vad gör jag nu?
Se över möjligheten att skaffa mobiltbredband fram till dess att din fiber är installerad. Sandnet har inga mobila lösningar i dagsläget.
Sandnet har inget planerat projekt hos mig, vad gör jag nu?
Vår ambition är att erbjuda fiber till så många som möjligt av de kunder som blir påverkade av Telias nedläggning av telestationer. Förutsättningar för att bygga ut fibernätet ser olika ut för olika områden. Sandnet beviljas olika bidrag som kan medfinansiera utbyggnaden. Dessa bidrag har bland annat möjliggjort utbyggnad på glesbygden på många ställen runt om i Sandvikens kommun. Vår fiberutbyggnad slutar inte nu, även om du inte fått ett erbjudande kan fiberutbyggnad hos dig bli aktuellt. Det är därför viktigt att vi har en bra dialog och vet hur intresset ser ut i ditt område.
Vilka telestationer stängs ned under 2020 av Telia?
- Falknäset telestation - Telia stänger telestationen 2020-05-31
- Jäderfors telestation - Telia stänger telestationen 2020-05-31.
- Gästrike-Hammarby telestation - Telia stänger telestationen 2020-09-30.
Sandnet prioriterar fiberutbyggnad i områden där det inte längre kommer vara möjligt för oss att leverera ADSL.
Om det blir något fel på kopparnätet som ägs av Telia kommer de inte att åtgärda felet inom sju månader innan planerad nedstängning. Vi (Sandnet) felsöker fortfarande i den mån vi kan men kan tyvärr inte påverka om felet ligger hos utrustning som ägs av Telia.
Vilka stationer har Telia redan stängt ned?
- Bastfallet
- Bovik
- Fermansbo
- Ginborn
- Hagmuren
- Kalltjärn
- Kungsfors
- Lövåker
- Sterte
- Svartrönningen
- Sänningahed
- Säveräng
- Trösken
Sandnet prioriterar fiberutbyggnad i områden där det inte längre kommer vara möjligt för oss att leverera ADSL.
Allmänna frågor
Har Sandnet ett öppet nät? Kan jag välja en annan tjänsteleverantör än Sandnet när jag har fiber till hemmet?
Om man som kund har en Fiber Till Hemmet-anslutning och vill beställa internettjänst till sitt hem så är Sandnet 10, 30, 100, 250 eller 1000 Mbit/s de alternativ som finns just nu.
I vårt fibernät välkomnar vi alla tjänsteleverantörer som vill leverera. Vi är ett öppet nät i den mening att vi hyr ut fiber och andra kommunikationslösningar till de operatörer som önskar leverera i vårt nät, till exempel till mobilmaster, bostadsrättsföreningar och samfälligheter som har de lösningarna.
I de flesta öppna nät brukar kunderna ha möjlighet att välja bland olika internetleverantörer via en tjänstevalsplattform via webben. I dag har inte vi denna typ av tjänstevalsplattform för alla våra kundgrupper.
Du som inte har valmöjligheten via denna plattform, men önskar en annan tjänsteleverantör än Sandnet kan vända dig till din önskade tjänsteleverantör och be tjänsteleverantören att kontakta Sandviken Energi stadsnät. Tillsammans med tjänsteleverantören kan vi då utreda om det är möjligt att leverera till den önskade adressen.
Om den tjänsteleverantör du önskar inte kan leverera en bredbandstjänst till dig finns vi här för dig. Sandnet erbjuder bredband, med hastigheter från 10 Mbit/s upp till 1000Mbit/s, till alla som är anslutna till vårt fibernät inom Sandvikens kommun. Med Sandnet bredband via fiber får du en snabb, modern och stabil internetuppkoppling oavsett om du bor centralt eller bor på landsbygden
När det gäller telefoni har vi en extern tjänsteleverantör som heter Teletek vilka levererar telefoni direkt via den befintliga fiberutrustningen. Kunder som har TV beställer det via Sappa.
När får ni ändra priser?
Enligt våra allmänna villkor för nättjänster, sektion 5.3, abonnemangsavgifter, får avgiftshöjningar sker tidigast en månad efter att kunden har meddelats.
Var hittar jag mitt kundnummer?
Ditt kundnummer hittar du i det övre högra hörnet på din faktura från Sandviken Energi.
