Logo

Beställ fiberanslutning till villa

Framtidssäkra din fastighet med en fiberanslutning från Sandnet. Med fiber i din fastighet erbjuder vi bredband från Sandnet till konkurrenskraftiga priser och hastigheter som passar just ditt behov.

Sandnet är din lokala och personliga bredbandsleverantör. Med oss har du möjlighet att teckna bredband med hastigheter upp 1000Mbit/s. För dig som är ansluten till vårt fibernät med en fiberbox finns det möjlighet att även teckna tjänster för kabel-TV och IP-telefoni från de tjänsteleverantörer som levererar i vårt fibernät.

Om du bor i ett förberett fiberområde är anslutningskostnaden 19 900 kr. I din installation ingår bland annat grävning fram till tomtgräns, grävmaterial (markeringsband och tomrör för grävning på egen tomt), håltagning i husfasad och en komplett installation med fiberbox.

Bor du ut utanför något av våra förberedda områden för fiber Så kan vi alltid se över förutsättningarna och erbjuda dig en offert på anslutningskostnad.

Leveranstiden inom utbyggt fiberområde är under normala förhållanden 10 till 14 veckor efter bekräftad beställning. Vid tekniska hinder som exempelvis tjäle i mark (november-april) eller andra särskilda förhållanden kan leveranstiden vara längre och i vissa fall behöver leveransen flyttas fram.

Beställningsformulär - Fiberanslutning till Villa


Finns på din faktura från Sandviken Energi

Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter









Leveranstiden vid normala förhållanden cirka 10-14 veckor
Jag väljer att betala min anslutningsavgift genom att: * (obligatorisk)
Jag väljer att betala min anslutningsavgift genom att:


För delbetalning via Svea Ekonomi, vänligen kontakta kundservice för beställning.

Har du fler än en fiberanslutning inom samma fastighetsbeteckning anger du här till vilken fastighet beställningen avser. Till exempel uthyrningsbostad, verkstad eller ladugård.
Jag beställer bredband med hastighet:
Jag beställer bredband med hastighet:






Till exempel annan fakturaadress
Spamskydd * (obligatorisk)

Så funkar Fiber till hemmet

Om du inte har förberett med tomrör (i samband med fjärrvärme har man sedan tidigare oftast förberett att lägga med ett tomrör) ska grävning på tomtmark utföras innan Sandnet kan installera Fiber till Hemmet. Du gräver enligt grävanvisning som finns här på hemsidan och allt material som tomrör, skarvar och markeringsband levererar Sandnet till dig.

Om du som har tomrör vill sätta fiberboxen på annan plats än där tomröret är så kan även du behöva gräva till det stället du istället önskar ansluta fibern och fiberboxen. Vi står självklart för materialet. Kontakta gärna oss på Sandnet så vi vet hur mycket material vi ska leverera till dig och naturligvis bistår vi med goda råd.

Steg för Steg

1. Beställning

Bor du inom ett utbyggt område beställer du en anslutning för Fiber till Hemmet. Är du osäker? Kontakta vår Kundservice.

(Vid särskilda erbjudanden skickar vi ut informationsmaterial om Fiber till hemmet i brevlådan.)

2. Efter beställning

Efter vi tagit emot din beställning får du en beställningsbekräftelse skickad till dig. Tänk på att inte avsluta dina befintliga abonnemang för tidigt, vänta gärna till din fastighet har installerats med fiber.

3. Teknisk undersökning & förberedelse i gata.

Vi tar reda på förutsättningarna för din fastighet och undersöker om du har fjärrvärme och redan förberett för fiber.

Vi och våra entreprenörer förbereder fibernätet och utför grävning utanför din fastighetsgräns. I samband med grävning tilldelas du även grävmaterial.

Efter grävningen

När grävning är gjord så kan vi blåsa i fibern från närmaste anslutningsnod och skåp fram till ditt hus och därefter svetsa ihop fibern och sätta fiberboxen på väggen inne hos dig. När vi lämnar ditt hem och fiberboxen sitter på väggen fungerar de tjänster du beställt så som bredbandet och kabel-tv:n.

Du kan alltid välja att vänta med att beställa bredband och kabel-tv om du idag har anslutningar med bindningstider och uppsägningstider. Normalt tar det cirka tre arbetsdagar från beställning tills tjänsten är igång hemma hos dig.


 

 

 

4. Placering av fiberboxen

Fiberboxen monteras vågrätt och på insida yttervägg.
Du har möjlighet att bestämma var den placeras, om du är beredd att gräva dit. Men om du är intresserad av att ha en TV-tjänst rekommenderar vi dig att placera fiberboxen i närheten av där du har din TV.

5. Grävning

Du ansvarar själv för grävning på egen tomt, från avlämningspunkt fram till där fiberboxen ska sättas upp. Har du fjärrvärme från Sandviken Energi finns en god chans att du inte behöver gräva.

Här kan du läsa mer om Grävning på din tomt

6. Dags för installation

Du blir kontaktad av vår installatör när det är dags
för installation.

Grattis!

Du har nu tillgång till ett av världens bästa fibernät. Njut av upplevelsen att surfa genom fiber.

Du ansvarar själv för att koppla in din utrustning i fiberboxen, som TV, telefon, dator och router.

När det är dags för installation blir du kontaktad av vår installatör.

Kort om installationen:

  • Ett hål borras i din husfasad till insida yttervägg där fiberboxen ska monteras.
  • Ditt tomrör dras in genom hålet till insida yttervägg.
  • Hålet tätas noggrant och kabelskydd sätts på utsida husfasad.
  • Ditt tomrör kapas och skarvas med vårt tomrör ute i gatan.
  • Fibern blåses in genom tomröret i gatan och in till din fastighet med hjälp av tryckluft.
  • Fibern svetsas samman i skåpet vid gatan och i din fastighet.
  • Fiberboxen kopplas samman med fibern och monteras på insida yttervägg.
  • Installatören testar din anslutning och ger dig en bekräftelse på att installationen är slutförd.

Det här ingår i installationen:

  • Kapning och skarvning av tomrör
  • Håltagning i husfasad
  • Tätning och montering av kabelskydd
  • Blåsning av fiber
  • Montering av fiberbox
  • Anslutning av fiberbox till fibernät

Installation slutförd

När din installation är slutförd kan du koppla in din utrustning i fiberboxen och börja använda dina beställda
tjänster direkt. Du hittar instruktioner för hur du kopplar din utrustning på sidan "Din fiberbox".

Tänk på att anpassa din utrustning som router och trådlöst nätverk till den hastighet du väljer på bredbandet. Särskilt om du väljer en högre hastighet.

Sappa TV

När det gäller TV är fibernätet möjligheternas nät och du som är Fiber till Hemmet- kund via Sandnet har möjlighet att beställa TV via vår leverantör Sappa.

Hos Sappa kan du teckna "Sappa villa Sandviken". Här ingår ett stort utbud av digitala HD-kanaler i superkvalitet. Dessutom ingår playtjänsten Sappa Play, så att du kan se många av kanalerna i realtid via din mobil, surfplatta eller dator.

Med det digitala basutbudet på plats, kan du som kund även ta del av Sappas stora utbud av tilläggspaket och playtjänster.

För mer information och beställning av TV-tjänst, extrakort och utrustning vänder du dig direkt till Sappa eller via Svenska Cantab.

Kontaktuppgifter Sappa

Kontaktuppgifter till Sappa via Svenska Cantab
Telefonnummer: 026-14 00 01 (efter ordinarie öppettider kopplas telefonnumret till Sappa i Göteborg).

Skapa ett ärende genom att: Logga in Länk till annan webbplats. "Mitt Sappa". Länk till annan webbplats.

Sappa är tillgängliga alla dagar, året om.
Hemsida: www.sappa.se Länk till annan webbplats.

Ip-telefoni

Med Ip-telefoni via vårt fibernät kan du ringa med samma kvalitet och samma telefoner som idag, fast till ett bättre pris. Vi ger dig dessutom friheten att välja tjänsteleverantör efter vad som passar dig bäst.

Önskar du att beställa telefoni krävs det att du har en bredbandstjänst från Sandnet. Ta kontakt med din tjänsteleverantör för att beställa tjänst och få mer information kring vad du behöver för din inkoppling av telefoni.

Teletek Ip-telefoni

Vi samarbetar med Teletek som är vår tjänsteleverantör inom Ip-telefoni. Du som har en fiber­uppkoppling med fiberboxen av märket Allied Telesis kan koppla in din vanliga telefon (förslagsvis en trådlös telefon och dess basstation) i bottenkontakten på fiberboxen direkt. Du som har den senaste fiber­boxmodellen av märket CTS behöver komplettera med en telefonidosa för att Ip-telefoni ska fungera.

Besök Teleteks hemsida för mer information, där kan du också beställa Teleteks abonnemang online.

Varför ska jag välja Teletek?

  • Ingen bindningstid
  • Ingen anslutningsavgift
  • Ingen minimidebitering
  • Ingen dator behövs
  • Använd din vanliga telefon som tidigare
  • Mycket låga samtalspriser dygnet runt

Teleteks kundtjänst

040-24 61 00

support@teletek.se

Beställ Teleteks abonnemang via deras hemsida Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterat