Vanliga frågor

ANSVAR & VEM GÖR VAD I LEVERANSEN

DU ANSVARAR FÖR:

  • Anvisning av plats för fiberboxen. Sandnet placerar fiberboxen enligt dina önskemål.
  • Grävning och nedläggning av tomrör och markeringsband på egen tomt.
  • Återfyllning efter grävning på egen tomt.
  • Dragning längre än 1,5 meter inomhus från din anslutningspunkt.
  • Anslutning av din utrustning till fiberboxen så som TV, telefon, dator och router.

Tänk på följande:

  • Fiberboxen behöver placeras nära ett eluttag, max 1,5 meter bort. Fiberboxen måste placeras i ett torrt och uppvärmt utrymme.
  • Det fria utrymmet kring boxen bör vara minst 30 cm från golv eller tak och minst 30 cm från närmsta hörn för att underlätta i- och urkoppling av din utrustning.
  • Fiberboxen monteras alltid vågrätt. 

SANDNET ANSVARAR FÖR: 

  • Att tillhandahålla informationsmaterial.
  • Grävning utanför din fastighetsgräns.
  • Leverans av grävmaterial och utsättning av grävpinne för markering av avlämningspunkt.
  • Installationen av fiber.

MATERIAL


VILKET MATERIAL INGÅR I MIN BESTÄLLNING?

  • Informationsmaterial.
  • Skylt
  • Grävpinne vid grävning.
  • Markeringsband och tomrör vid grävning.
  • Kabelskydd, 1,5 meter.
  • Fiberbox + strömadapter.
  • F-kontaktadapter och dämpare.

FJÄRRVÄRME


JAG HAR FJÄRRVÄRME, VAD INNEBÄR DET?
Är du fjärrvärmekund hos Sandviken Energi finns det en god chans att du redan har tomrör för fiber nedlagt i marken och inte behöver gräva.

HUR VET JAG OM DET FINNS TOMRÖR FÖR FIBER NEDLAGT MED MIN FJÄRRVÄRME?
Tomröret brukar sticka upp i fjärrvärmeskåpet alternativt ligga intill husgrund och i sällsynta fall gå in med fjärrvärmen i källaren.

FIBERBOXEN


VAD ÄR EN FIBERBOX OCH HUR FUNGERAR DEN?
Fiberboxen är en dosa som placeras på insidan av din yttervägg. Den omvandlar ljussignalen i fibern till elektriska signaler som din dator, telefon och TV använder för att ta emot information.

VILKA TJÄNSTER KAN JAG FÅ VIA FIBERBOXEN?
Idag kan du få bredband, TV och telefoni.

VEM ANSVARAR FÖR FIBERBOXEN?
Sandnet ansvarar för din fiberbox och ser till att byta ut den vid behov. Vi byter ut din fiberbox gratis om den är gammal eller fått en skada av yttre karaktär exempelvis efter åsknedslag eller brand. Om du har orsakat en skada på fiberboxen står du för kostnaden för lagning eller utbyte.

FÅR JAG FLYTTA FIBERBOXEN SJÄLV?
Nej, vi ansvarar för att flytta på din fiberbox för att undvika att fibern skadas. Vid renovering och önskemål om att ta loss och/eller flytta fiberboxen måste Sandnet först kontaktas för kostnadsförslag.

KAN JAG PLACERA FIBERBOXEN I KÄLLAREN?
Ja, du kan placera fiberboxen i källaren. Tänk på att fiberboxen måste placeras i ett torrt och uppvärmt utrymme. Du ansvarar själv för dragningar inomhus längre än 1,5 meter och att arbetet utförs enligt branschstandard. Som standard placeras fiberboxen på insida yttervägg och på markplan för att undvika längre kabeldragningar inomhus.

HUR KOPPLAR JAG MIN TV TILL FIBERBOXEN?
Kopplingsscheman med instruktioner finns att ladda ner på sandnet.se.

Ska du koppla din TV till fiberboxen är det viktigt att veta vad för åtgärder du kan behöva göra, till exempel komplettera med omkopplingar i TV-nätet. Se över din nuvarande TV-lösning – har du parabol, antenn eller en annan lösning? Kontakta en auktoriserad firma om du behöver hjälp med just ditt TV-nät.

INSTALLATION


NÄR FÅR JAG MIN FASTIGHET INSTALLERAD MED FIBER?
Vi utför alla installationer under tjälfri säsong (ungefär från mitten av april fram till mitten av november). Från att du gjort din beställning tar det cirka 6 veckor fram till att din fastighet blir installerad med fiber. Ingår din fiberanslutning i ett större projekt är leveranstiden omkring 2-5 månader från beställning till installation.

BETALNING

NÄR OCH HUR BETALAR JAG?
Du börjar betala anslutningsavgiften efter att fibern är installerad hos dig. Du kan välja att betala en engångsavgift på hela anslutningsavgiften eller att betala en startavgift och månadsavgift, om inget annat avtalats. Betalar du månadsavgift och vill göra en slutbetalning kontaktar du vår kundservice.

VAD HÄNDER MED MIN BETALNING VID EN FLYTT?
Har du installerat fiber i din fastighet och ska flytta därifrån är du skyldig att betala den återstående anslutningsavgiften då avtalet är bundet till dig som kund. Du kan fortsätta betala månadsvis alternativt kontakta vår kundservice för att få en slutfaktura på resterande månader. Tänk på att säga upp dina tjänster innan du flyttar.

ÖPPET NÄT

HAR SANDNET ETT ÖPPET NÄT? KAN JAG VÄJA EN ANNAN TJÄNSTELEVERANTÖR ÄN SANDNET NÄR JAG HAR FIBER TILL HEMMET

Om man som kund har en Fiber Till Hemmet-anslutning och vill beställa internettjänst till sitt hem så är Sandnet 10, 30, 100, 250 eller 1000 Mbit/s de alternativ som finns just nu.

Rent principiellt är vi är ett öppet nät i den mening att vi hyr ut fiber och andra kommunikationslösningar till de operatörer som önskar leverera i våra nät. Till exempel till mobilmaster, bostadsrättsföreningar och samfälligheter har de lösningarna.

I de flesta öppna nät brukar kunderna ha möjlighet att välja bland olika internetleverantörer. Inga andra företag har visat intresse för att bli internetleverantörer i vårt nät, så den valmöjligheten finns inte idag. Det är å andra sidan fullt möjligt för dig som kund att kontakta en internetleverantör med din önskan om att de ska börja leverera i Sandnets nät, men vi har som sagt inte fått in den typen av förfrågningar från andra internetleverantörer.

När det gäller telefoni har vi en extern tjänsteleverantör som heter Teletek vilka levererar telefoni direkt via den befintliga fiberutrustningen. Kunder som har Sandnet TV och väljer att köpa extra kanalapaket, gör det via en extern tjänsteleverantör som heter Svenska Cantab.

Svenska Cantab - www.cantab.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Senast publicerad: 2017-01-10

HAR DU FRÅGOR?

Välkommen att kontakta vår Kundservice på tel. 026-24 16 00 eller via e-post info@sandnet.se.